وبلاگ شخصی فیروز رضائی
وبلاگ شخصی فیروز رضائی

وبلاگ شخصی فیروز رضائی

علت العلل مشکلات کشور چیست ؟

علت العلل مشکلات کشور چیست ؟

ایران اسلامی در بعد از پیروزی شکوهمند اسلامی  توفیقات شگرف و بی نظیری را  در حوزه های دفاعی ، استقلال و هویت  سیاسی ، تولید قدرت بازدارندگی ،تولید علم و  فن آوری و دانش های نوین تجربه کرده است . با قاطعیت می توان گفت که بعد از دوران صفویه، گستره ی نفوذ و اقتدار معنوی  ایران هیچ وقت به حد  امروز نبوده است . آشنایان به تاریخ ایران می دانند که حتی  در دوره هخامنشیان ، در اوج اقتدار و امپراطوری ، ایرانیان به راحتی امروز در سواحل غربی مدیترانه شنا نکرده بودند . بدون تردید ایران امروز به لطف خداوند یکتا  و به  یمن خون های پاک جوانان پاکباز وبا هدایت امام بزرگوارو  فرزند معنوی ایشان امام خامنه ای یکی ازافتخار آمیز ترین دوران تاریخی خود را سپری میکند ، این مهم را دشمنان بهتر از خود ما درک می کنند ، آنان در قالب این گزاره که ایرانیان در صدد بازیابی امپراطوری دیرین خود هستند ، این مهم را ولو آمیخته به شیطنت ایران هراسی بازتاب داده ومی دهند .امروز  صدای نفوذ معنوی ایران اسلامی  نه تنها  از غرب مدیترانه که از  شرق ، جنوب شرقی و  از سراسر آناتولی رساتر ازهر  زمان دیگری به گوش می رسد  که پرداختن به این مهم مجال فراخ ومستقلی را طلب می کند .

با همه ی این توفیقات ، کشور عزیز ما در زمینه های اقتصاد ، تولید  ، بهره وری از منابع و ظرفیت ها و سرمایه های  بی بدیل انسانی و سرزمینی ، اشتغال ، توزیع عادلانه ی امکانات  و فرصت ها بین آحاد مردم با کاستی های فراوانی روبرو است . بدون تردید نرخ پایین بهره وری سرمایه بویژه در بخش های دولتی که عمده ظرفیت های کشور را در اختیار دارد ، واردات قاچاق که حلقوم تولید داخل و اشتغال درون زا را به سختی می فشرد ،  رانت و فساد و توزیع رابطه مند بخشی از منابع بین اقوام و ایل تبار خونی وسیاسی ، غرور ناشی از توفیقات پیش گفته را بر کام ملی تلخ می کند .

حال سئوال این است که علت یا علت العلل این توفیقات ونیز مشکلات و   مسائل چیست ؟ پاسخ  این سئوال بسیار تعیین کننده و در ادامه راه اثر گذار است . ما اگر بتوانیم توفیقات ومشکلات  خود را به دقت تعلیل بکنیم و هرم علی ومعلولی آن  را طراحی نمائیم ، آن وقت می توانیم رفتار های ایجابی و سلبی خود را بدرستی  ساماندهی کنیم . همان گونه که دست یافتن به پاسخ درست و مبتنی بر حقایق و واقعیت ها می تواند  در راه یابی ما به تداوم توفیقات و حل مشکلات نقش اساسی  ایفاء نماید ، تشخیص نا درست ، بد تر از آن دستکاری عمدی  در نتایج آزمایش های تشخیصی برای دستیابی به پاسخ مورد علاقه تخریب گر بوده ومی تواند مارا فرسنگ ها از هدف دوربکند.

در کوشش هایی که برای یافتن پاسخ این سئوال انجام می گیرد دو رویکرد قابل باز شناسی است ،  برون زا ودرون زا . رویکرد اول در چینش مقدمات از  توقیقات عبور می کند  وآن ها را به کل  نادیده می گیرد و همت خود را صرفا مصروف مشکلات می نماید و بعد از تجزیه وتحلیل های منطقی وفرا منطقی درنهایت  این نتیجه را بدست می دهد که اس واساس و ریشه مشکلات کشور در بیرون مرزها   است واین بازیگران  بیرونی اند که بر ما خشم گرفته اند ولذا  مقدرات کشور مارا اینگونه رقم می زنند.

 آقای سریع القلم از جمله کسانی است که به نمایندگی از رویکرد اول ، رویکرد برون زا ، جستجوهای دانه داری انجام و بعد از مقدمه چینی های فراوان و البته در جای خود زیبا وستودنی در نهایت این چنین جمع بندی می کند " اگرمجموعه مشکلات گشور را یکجا ببینیم، به نظرمی رسد کانون ماهوی این مسائل در نا کا آمدی است  " ودردامه می آورد" طی بیست شش سال گذشته به یک پاسخ در رابطه با این سئوال ، پایبندی علمی واستدلالی داشته ام : علت العلل نا کار آمدی در ایران ، فقدان ارتباطات بین المللی است " .

 نویسنده این سطوربا  مقدمه ای ایشان موافقت دارد ، اینکه کشور نمی تواند ده ها وصد ها مشکل هم عرض داشته باشد و اینکه مسائل کشور در یک سلسله مراتب علی ومعلولی قابل بررسی است و اینکه کانون ماهوی این مسائل و مشکلات کشور  در نا کار آمدی است با  ایشان موافق است ، اما این گزاره  که علت العلل همه ی مشکلات را درضعف روابط بین المللی آ نهم در جغرافیای بین الملل امروز جستجو می کند جای تامل جدی می داند . این گونه مواضع اگر برسبیل موجه  نمودن داستان مذاکرات هسته ای باشد مسئله ی مهمی نیست وبه آسانی می توان از آن عبور کرد چرا که از  وظایف هر دولت است که در جهت استیفای حقوق ملت تلاش نماید و از همه ی گزینه های ممکن از جمله ابزار های دیپلماتیک سود جوید وسهم  سنگینی ناشی از آن  را از روی اقتصاد ملی بر دارد .   اما آن چیزی که مسئله را قابل تامل می نماید ، تئوریزه کردن برون زایی  ومتوجه کردن  چشم  ها به بیرون مرز ها ودرنهایت غفلت از ظرفیت ها و توانایی ها و نیز ضعف ها ونقصان های درونی است .

 دیدگاه ها  صر فا، فایلی از فایل های حوزه  نظری را به خود اختصاص نمی دهند ، دیدگاه ها راهنمای عملند ورفتار واقدامات عملی را  در دامنه های خود شکل می دهند از این روی  تحلیل هایی از این دست  که از آن نوعی جبرو فقد اختیار به مشام می رسد ،   خواسته یا نا خواسته به مخاطبین خود القاء می کند ، حالا که سر رشته همه امور در بیرون و آن هم در دست هژمونی قدرت جهانی است  و کار ی از ما بر نمی آید،  دو راه بیشتر متصور نیست یا باید رو به قبله شد ویه تدارک مراسم دفن وکفن پرداخت  یا  باید همان  کاری را کرد که انسانها در طول هزاران سال به هنگام رویاروی شدن با خشم خدایان انجام می دادند. آن ها چگونه خشم خدایان را فرو می نشانیدند ؟ با تقد یم هدایا و قربانی ؟! ، البته به روش امروزی و به سبک قرن بیست یک.

 

 

واقعیت های تاریخی  مبین  این است که  تن دادن به  ذلت وننگ  و به جان خریدن همه ی زشتی های آن نوع زندگی ذلیلانه هر گز مفید مفید فایده نبوده است   وخشم  خدایان به این آسانی فرو ننشسته وآتش  عطششان به سردی نگراییده است ،  حافظه ی تاریخی ملت ایران مملو است از تجارب تلخ رویگردانی از خود  ،خودی وتوانایی های درونی و خوش بینی به بیگانگان به عبارتی از خود بریدن وبه  دگر پیوستن ، چشم دوختن فتحعلیشاه به انگلیس وبریدن از او و روی آوردن به فرانسه و دوباره به انگیس پناه آوردن و آخر الامر تن دادن به تسلیم نامه ترکمانچای ، مبتلا شدن به بازی دگر اندیشان وبه  اصطلاح اصلاح گران باور مند به اعجاز افرنگ در صدر مشروطیت  و گرفتار آمدن در فتنه رضا خان و تن دادن به قیمومیت آمریکا و پذیرفتن ننگ  کاپیتالاسیون و ده ها ننگ دیگر در دوره پهلوی دوم از دم دست  ترین نمونه های آن به شمار می رود .

 

 

همانگونه که پیشتر اشاره رفت رویکرد دوم ، رویکرد درون زا است ، این رویکرد  با وجود اینکه اثرات بیرون و فشارها و تضییع ها و تحریم ها و هرگونه فعل انفعالات بین المللی را بر اقتصاد و نیز سیاست و سایر موئلفه های اجتمایی را  نادیده نمیگیرد وبرای آن سهمی قائل می شود ولی در تحلیل نهایی علت العلل توفیقات ونیز کاستی ها ومشکلات را در درون کشور جستجو می کند و خود و  خودی را به جد واجد اثر می داند و  بر این مهم که ما می توانیم پای می فشارد . همانگونه که به نگاه ما نمی توانیم آثاری است که  اشاره شد  ، بر خود باوری و مامی  توانیم نیز آثار قطعی و  واقعی  مترتب است .

ایران اسلامی در پرتو تکیه به خویشتن و خود باوری و چشم از بیگانه  بر تافتن  پیروزی های شگرفی را در آغوش گرفته است ، فائق آمدن به دشمنان دد منش در گستره جهانی در جنگ تحمیلی  وواگذار نکردن به اندازه جای پای یک پای سرباز ی به دشمن ، توفیقات چشمگیر و خیره کننده در صنایع دفاعی ، هسته ای و  ده ها  مقوله دیگر نمونه هایی از آثار و برکات خود باوری وما می توانیم است.

 موئلف بر این باور است که  بخش اعظم  نا کار آمدی های موجود در اقتصاد و  حوزه های دیگر که بسیار هم جدی است  ناشی از فرا فکنی ها است . ناشی ازاین است که متاسفانه هنوز که هنوز است  چشم امید از دیگران بر نگرفته ایم. این باور را که جز خود ما سرنوشت مارا رقم نخواهد زد را درونی نکرده ایم ومعتقد است با پذیرش بی کم  کاست  خویشتن ، باهمه توانایی ها و ضعف ها و پذیرش مسئولیت فعل ها و رفتار ها و وبا خود انتقادی جدی و با پرهیز از فرافکنی های بی  اثر می توان روند مشکلات را متوقف وآن ها را یکی پس از دیگری از سر راه برداشت و البته این مهم متوقف بر اصول والزامات مبنایی است و با باری به هر جهت و هر هری مذهبی هرگز کاری ازپیش  نخواهد رفت ، موضوعاتی که به شرط توفیق در شماره های آتی مورد واکاوی قرار خواهد گرفت .  

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.