وبلاگ شخصی فیروز رضائی
وبلاگ شخصی فیروز رضائی

وبلاگ شخصی فیروز رضائی

فرهنگیان یاوران بصیرت


9دی ماه هرساله یادآور روزها وماه های تلخ وشیرین سال 88 است ،تلخی  ناشی از گرد وغبار سنگین وتاسف بار ونفس گیر حاکم بر فضای سیاسی واجتماعی  کشورو خسارت وهزینه های ناشی از آن وشیرینی مربوط به بالا  آمدن  پرتو انوار روشنایی بخش خورشید بصیرت  که روز به روز  دامن خود را بر فضای کشورگسترده کرده  ونهایتا تجلی خود را درقالب  پدیده یا به عبارت بهتر جنبش اجتماعی نورانی به عالمیان نشان داد . حماسه 9 دی که بر آمده از اعماق روح وجان لایه های مختلف جامعه ی ایرانی بود بار دیگر ژرفای بصیرت ، دشمن شناسی وهوشیاری مردم مسلملن وقهرمان ایران را به نمایش گذاشت وبه دوست ودشمن روشن کرد که ایرانی مسلمان آزموده تر وپخته تر از آن است در دام کید ومکر دشمنان  گرفتار آمده وخدای ناکرده ره گم کند  . نا گفته پیداست که بصیرت را نیز یاران و یاورانی است که آن را می پرورند وبه بار می نشانند وبی اغراق می توان  معلمان وجامعه فرهنگیان را  یاوران همیشه بیدار کاروان بصیرت نامید  . نویسنده این سطور که  در آذربایجان به عنوان یکی از مناطق مورد طمع فتنه گران برای گسترش امواج فتنه  از نزدیک این جریان دو سویه را تعقیب می کرد نظاره گر و  شاهد تلاش های متعهدانه معلمان ودر یک کلام  فرهنگیان به عنوان سربازان  هشیار عرصه آگاهی وبصیرت بودند . واز نزدیک  می دیدند که جامعه معلمان چه سان فارغ از گرایش های مختلف سیاسی وبا نگاهی فرا تر از التهابات سیاسی حاکم  نگاه های خود را بر منافع ومصالح ملی متمرکز کرده وپشت سر رهبری فرزانه انقلاب  اولا در درون خانواده بزرگ فرهنگیان ثانیا در بین دانش آموزان حرکت جدی وعالمانه ای را  برای تنویر افکار ودریدن پرده های سیاه فتنه ساماندهی کرده وخود جوش وجبلی پیش می برند  از این روی  سهم فرهنگیان  در  حماسه   9 دی را می توان  حقیقتا عظیم تر از آنی شمرد که  می نماید . اما فارغ از همه ی آنچه که به بیرون ا ز مرز ها بر می گردد که بسیار قابل توجه وغیر قابل چشم پوشی است  ونیز آزمندان وقدرت طلبان وابسته وغافل داخلی فتنه را  نیزهمانند بسیاری از پدیده های اجتماعی   بسترهایی است ، بستر هایی که با هوشیاری وبرنامه ریزی قابل پیش گیری است . از جمله بستر های فتنه :

ـ قانون گریزی یا به عبارتی وزن اندک قانون درروابط مختلف بین آحاد جامعه با یکدیگر بویژه در نها های مختلف نظام با مردم است  . وراه علاج آن قانون گرایی ونهادینه کردن این مهم در عرصه اجتماعی است به گونه ای که همگان تن دادن به  قانون را بالاتر از عااقبت اندیشی مصلحت گرایانه به عنوان  فضیلتی بر آمده از عقلانیت مدنی مقدس ومحترم شمارند  .

ـ  بد بینی ومنفی نگری در روابط اجتماعی در روابط بین فردی ونیز در روابط بین مردم ونهاد های دولتی  از جمله بستر های بروز فتنه است   بستری که دروغ وشایعه را باور پذیر می نماید  وراه علاج آن گسترش  و توسعه ی فضای خوشبینی و مثبت اندیشی  در جامعه است .

موضوعات پیش گفته وبسیاری از موارد دیگر که برای پرهیز از تطویل از آن ها عبور شد از جمله ی ماموریت های آموزش وپرورش است  .ماموریت هایی که از رسالت  آموزش وپرورش در  تولید سرمایه انسانی اجتماعی ناشی می شود  ،از این منظر ـ تولید سرمایه اجتماعی ـ  آموزش وپرورش رسالت بسیار فراتری از تولی سرمایه انسانی ویا تولید منابع انسانی بر عهده دارد وبه یک معنی آموزش وپرورش در رفع ورجوع همه اعوجاجات اجتماعی مسئولیت دارد .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.