وبلاگ شخصی فیروز رضائی
وبلاگ شخصی فیروز رضائی

وبلاگ شخصی فیروز رضائی

شارح ومفسر اندیشه و گفتار ولایت



از دیر باز در تاریخ پر بار اسلام وایران شخصیت هایی درخشیده  و خورشید علم ومعرفت و پرچمدار هدایت شده اند

 بدون تردید آیت الله میزا محسن مجتهد شبستری یکی از برجسته ترین آن هااست ،حضرت ایشان را در تفسیر ولایت سیرت وسنتی است که شناسنامه اوست و او این شناسنامه را با مجاهدت و بصیرت بی نظیر به دست  خود نوشته است .

تاریخ ، مفسران وشارحان زیادی را به خود دیده است اما عده اندکی از آنان خود را در قلب تاریخ جای داه اند  ،تنها آن دسته از مفسران به این  مهم  دست یافته اند که توانسته اند در درجه اول جان از اغیار تهی سازند و با صافی وجود به کرسی تفسیر و شرح ولایت بنشینند ، مفسران اندیشه ها و گفتار اولیاء در طول تاریخ پر فراز ونشیب صنفانند .

گروهی با خود به شرح  وتفسیر نشسته اند ، این گروه نیز به نوبه خود دو دسته اند .

دسته ای در حالی دست  به تفسیرزد ه اند که از از وجود خود آگاه بوده اند وبا این وجود به تفسیر پرداخته اند و آگاهانه کوشیده اند اندیشه ها و به عبارتی دارایی وجودی خویش را از ورای تفسیر بنمایانند و از اندیشه بزرگان معبری بسازند برای حضور وظهور اندیشه خود .

دسته ی دیگر کسانی اند که با خودگام به پیش گذاشته اند اما بی آنکه از آن آگاه باشند در نهایت تفسیری ترکیبی به دست داد ه اند، معجونی که مفسر وصاحب اندیشه  یکسان در آن باز تاب داده شده است .

گروهی نیز بوده وهستند که اول از خود تهی گشته به عبارتی با مجاهدت، اول  وجود را از خود شسته و به تعبیر حافظ شیرین سخن حجاب و زنگار  خود از میان بر داشته ، آنگاه با صفا وجلای باطن دست به تفسیر زده اند هر چند اینان نادران دورانند اما علی رغم این ف این  مفسران همانند آیینه باز تاب دهندگان حقیقت اند  وبا قطعیت می توان گفت که آیت الله شبستری از سلسله جنبانان این نوادرند . ایشان به هنگام  سخن گفتن از ولایت حقیقتا خود از میان بر می خیزند و این چنین است  که از ورای تفسیر اندیشه وکلام ولایت ، حقیقتی را می نمایانند که با حقیقت اولیه از هر حیث رابطه  این همانی دارد . این مهم وقتی عظیم تر می نماید که جایگاه وشانیت وجودی ایشان در نظر آید ، ایشان از حیث علم وفقاهت ونیز درایت وبصیرت  در عداد معدود بزرگان و نظریه پردازان و سازندگان بنای رفیع نظام مقدس اسلامی اند ، در ردیف شخصیت هایی مانند شهید مطهری ، شهید مفتح ، شهید بهشتی ، همانانی که با همفکری هم جامه روحانیت مبارز تهران را به عنوان اطاق فکری  برای راهبری انقلاب در آن روز های سخت بنیان نهادند ، جایگاهی که مراتب نازل آن بعضی ها را مغرور و از راه بازشان داشت .

حضرت آ یت الله شبستری با چنین جایگاه رفیعی در بنای نظام اسلامی ، وقتی پای ولایت در میان است از خود تهی شده وسربازی ولایت را در پیش می گیرند .

ایشان افزون بر حوزه اندیشه ونظر در حوزه عمل و سلوک عملی نیز روایت گر صادق رهبری اسلامی اند ، به باور نویسنده این سطور ولایت برای حضرت ایشان یک راه است ، راهی که جامعه اسلامی و مسلمانان را به کمال الهی رهنمون می شود و این راه  با همه وجود پیمودنی است وایشان بی هیچ گفتگویی سالک صادق راه  ولایت اند  . وقتی ایشان می فرمایند " دفاع از ولایت فقیه رضایت الهی را بدنبال دارد و امروز حمایت از مقام معظم رهبری حمایت از امام زمان ( عج ) است " با تمام وجود این جملات را بر زبان جاری می سازند و بر آن ایمان دارند وآثار عمیق  این ایمان در رفتار و سلوک عملی ایشانتجلی می یابد  و این همه است که شمع وجود ش را به مطافی برای پروانه های پر سوخته تبدیل کرده و ولایت مداران را حول شمع وجودش گرد می آورد و او را در جایگاه عمار می نشاند و سنت وسیره او را منطق ولایت مداری قرارداده  و سالکان را برای ادامه راه  بیش از پیش امیدوار می نماید . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.